سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تنها داروی تایید شده برای کاهش وزن زنیکال(اورلیستات)

تنها داروی تایید شده برای کاهش وزن زنیکال(اورلیستات)

دوشنبه 20 تیر 1390 ساعت 08:31:07 ارسال شده توسط : admin

کم کردن وزن با دارو- داروی زنیکال(Xenical)


 

بررسی میزان تاثیر دارو

میزان کاهش وزنی که این دارو حاصل شده متغیر هست.دریک مطالعه یک ساله در 35 تا 54 % مصرف کنندگان دارو 5% و یا کمی بیشترکاهش در BMI دیده شد... گرچه تمام این 5% کاهش BMI الزاما چربی نبوده است.در 16 تا 24% مصرف کنندگان 10% کاهش در BMI دیده شد.بعد از قطع دارو وزن داوطلبان به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرد... بطوری که تا 35% وزنی که کم شده بود دوباره باز گشت.اما علی رغم میزان کم کاهش در BMI افراد , احتمال بروز دیابت تا 35% در مصرف کنندگان دارو کم شد.همان مطالعه نشان داد که عوارض این دارو ممکنه تا 4 سال باقی بمونه. اون کسانی که دارو روی آنها جواب داده بود . کاهش 5% در BMI آنها دیده شد... نتیجه دارو بعد از یک سال 16% کاهش وزن بوده است.نتایج پنج تحقیق در رابطه با آثار مصرف این دارو در میزان عادی 120 میلی‌گرم (سه بار در روز) نشان داد که 20 درصد افراد چاق، توانستند کمتر از 10 درصد وزن خود را طی یک دوره مصرف یک ساله کم کنند. البته این افراد یک رژیم کاهش کالری نیز گرفته بودند. در صورتی که پس از مصرف مداوم 12 هفتگی زینکال به همراه یک رژیم کاهش کالری، کاهش وزن از پنج درصد نگذرد، مصرف دارو باید قطع شود زیرا ادامه دادن آن فایده‌ای نخواهد داشت.
http://www.dietiran.com/files/xenical.jpg
خلاصه: دارو روی نصف مصرف کنندگان ممکنه اصلا اثر نکنه و روی نصف اثر کرده ظرف 3 ماه 5% کاهش در BMI
و ظرف 1 سال 16% کاهش وزن دیده شده است.

مصرف این دسته از داروها در درازمدت چه مضراتی به دنبال دارد؟

این داروها به نسبت کم ضررتر بوده (همچون «زنیکال») و مکانیسم کارشان نیز متفاوت است.با اشتها کاری ندارند و چربی هم نمی سوزانند، بلکه در سطح دستگاه گوارش مانع جذب یک سوم چربی غذا می شوند. البته این داروها با رژیم غذایی جواب می دهند. آن هم به صورت تدریجی و درازمدت (یک کیلو در ماه از وزن کاسته می شود).مصرف این داروها نیز می تواند عوارضی به همراه داشته باشد همچون بی اختیاری دست و ممانعت از جذب چربی نیز می تواند کمبود ویتامین های محلول در چربی را به همراه آورد. به علاوه خانمهای شیرده ، باردار و بچه ها از مصرف این داروها منع می شوند.

در 15 تا 30 درصد موارد اسهال چرب و در 7 درصد موارد دفع غیرارادی مدفوع و از دست دادن ویتامین‌های حلال در چربی به ویژه A،D، K و E را به همراه دارد. بیشتر مصرف‌کنندگان آن نیز از خروج گاز شکمی همراه با ترشحات روده‌ای ناراحت‌‌اند.پزشکان به افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند، پیشنهاد می‌کنند غذاهای چرب کمتری بخورند و در عوض میوه‌، سبزی‌ها و ویتامین را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

از آن جا که دارو جذب چربی غذا را متوقف میکنه احتمالا" تغییراتی در روده ایجاد میکنه این تغییرات معمولا" در هفته اول درمان ایجاد میشه وبرای بر خی افراد ممکنه تا 6 ماه یا بیشتر پس ازمصرف دارو اتفاق بیفته این تغییرات شامل دفع روده ای با گاز یا افزایش تعداد حرکات روده ای و عدم کنترل آنها بخصوص بعد از غذاهایی که میزان بیشتری از چربی دارن اتفق بیفته.

چربی هایی که تجزیه و جذب نشده اند ، باعث دفع مدفوع پرچرب شده و بوی بسیار زننده ای ایجاد می کنند. در ارتباط با مقدار چربی موجود در غذا ، احتمال ایجاد سردردهای شدید و دل دردهای طاقت فرسا در 6 درصد مصرف کنندگان وجود دارد. در ضمن به علت اختلال در جذب ویتامین های محلول در چربی که شامل ویتامین های K , E , D , A است ، باید دو ساعت بعد از مصرف زنیکال نسبت به مصرف مکمل های مولتی ویتامینی اقدام شود. این دارو به علت احتمال ایجاد زمینه ی بروز سرطان سینه که از طرف FDA ( اداره غذا و دارو ) مطرح گردیده بود، از طرف شرکت سازنده و تولید کننده ، درخواست تایید دارو پس گرفته شده است.

مصرف این دارو برای کودکان، زنان باردار و زنان شیرده ممنوع است

 

بعضی از گزارشات عوارض مربوط به داروی زنیکال(پژوهشی)

این دارو که اداره‌دارو و غذای آمریکا اف.دی.ای هم آنرا تایید کرده‌است در برخی افراد سبب بروز حالات پیش سرطانی کولون شده است .پژوهشگران علوم پزشکی شرکت داروسازی روش اعلام کردند تجویز داروی زنیکال سبب بروز حالات پیش سرطانی دردستگاه گوارشی می‌شوداین دارو که اداره‌ دارو و غذای آمریکا اف.دی.ای هم آنرا تایید کرده‌است در برخی افراد سبب بروز حالات پیش سرطانی کولون شده است

داروی لاغری زنیکال خطر بروز سنگ کلیه را افزایش می‌دهد
به گفته پژوهشگران برزیلی، مصرف داروی «اورلیستات» یا «زنیکال» که گاه برخی بیماران برای کاهش وزن از آن استفاده می‌کنند، احتمال بروز سنگ‌های کلیه را افزایش می‌دهد. محققان دانشگاه فدرال سائوپولو در برزیل با بررسی گروهی از موش‌های آزمایشگاهی دریافتند، استفاده از داروی «زنیکال» میزان نوعی ماده سنگ ساز موسوم به «اگزالات» را در ادرار این حیوانات تا 8 برابر (هشت برابر) افزایش می‌دهد

__________________

معرفی منابع انگلیسی در باره این دارو
http://www.fda.gov/cder/consumerinfo...fo/xenical.HTM
http://www.drugs.com/xenical.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Orlistat
http://www.xenical.com/

این خبر در سایت http://www.dietiran.com/index.php?MTW=news&mod=yes&aksi=lihat&id=136    آمده واینجانب هیچ  گونه سفارشی برای این دارو ندارم

ارسال خبر به دوستان | چاپ خبر